SEGER

Att få vara frisk ligger nog högts upp på mångas önskelista. Så även för mig, med ett undantag.Detta undantag handlar om den del av en utbildning jag skulle hålla i tidigare i veckan. Jag anser mig inte kompetent nog för uppdraget och detta har jag påtalat för min chef utan framgång.Med många timmars ångestfylld förberedelse på obetald övertid hade jag möjligtvis klarat det, men jag värderar faktiskt min hälsa högre än mitt arbete. Så av psykiska hälsoskäl övervägde jag att sjukskriva mig när jag inte fick något gehör. Det enda som hindrade mig var samvetet.Lyckligtvis raserades det hindret av att jag åkte på en dunderförkylning med rinnande snuva och hostatacker. Redan förra veckan hade jag lite ont i halsen av och till och i måndags började jag bli tät i näsan. På tisdagen, då chefen på min önskan, kom för att prata med mig, så hade det förvärrats ytterligare. Han kommenterade till och med att jag lät förkyld, men funderade uppenbart inte på att det skulle kunna hindra mig från att sköta mitt jobb.Snacka om att han tappade hakan när jag sedan varit hemma resten av veckan och han tvingades organisera om i utbildningsplaneringen!
Samtalet med chefen hade jag inte i huvudsak kallat till pga utbildningen utan snarare pga arbetsbelastning och samarbete med vissa kollegor. Det mesta jag sa pratade han emot, precis som väntat. Dock nådde jag mitt mål på den viktigaste punkten. Han gav mig okej på att gå ner i tjänst under en begränsad tid. Mina argument var att jag behövde det av hälsoskäl, för återhämtning och besök hos teraput. Först menade han på att det inte var en lösning eftersom det inte gjorde att min arbetsituation blev annorlunda. Till svar fick han att jag instämde, men att eftersom han inte var villig att ge mig någon avlastning trots att jag kommit med förslag på lösningar, så såg jag ingen annan utväg för att undvika en långtidssjukskrivning.Med det argumentet segrade jag över honom, och tack vare det öppnas nu nya möjligheter för mig. Jag får, som sagt, tid för återhämtning och det samtalsstöd jag behöver, samtidigt som jag hinner/orkar se mig om efter ett "lugnare" arbete. Det ger mig också tid för reflektion över vilken utbildning/kurs jag ska välja för att få jobba med det jag drömmer om i framtiden.
En sten har lättat från mitt hjärta.En väg har öppnats för mig. Vad spelar det då för roll att jag fortfarande inte frisknat till ifrån förkylningen.

Kommentarer
Postat av: Anki

Så där nu har du kammat hem en liten seger iallafall! Krya på dej nu så vi snart kan träffas! Kram

2009-11-08 @ 08:36:39
URL: http://anci62.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Så skönt att du vann en seger mot chefen som för övrigt verkar vara mkt dålig på att lyssna. :(

Skönt att en sten har lättat från ditt hjärta, det är jag glad för, du är värd all lycka och framgång du kan få.

Stor kram.

2009-11-08 @ 12:11:11
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Bra gjort att stå upp mot chefen och säga ifrån! Hälsan är viktig!!

Trist däremot att du blivit förkyld :( Ta hand om dig nu och vårda din förkylning och allt annat som behövs!



Krya på dig!

Kramar

2009-11-09 @ 13:34:07
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: messan

Vad duktig du var! Ibland behöver man stå på sig mot chefer som varken verkar ha hjärta eller hjärna.

Krya på dig nu!

Kramar

2009-11-09 @ 17:22:44
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback