DECKARFÖRFATTARE ELLER DETEKTIV?

Om man skulle ta å bli deckarförfattare. Det borde vara en enkel match för mig med tanke på hur jag har fått luska runt  för att komma tillrätta med bilköpet vi gjorde i vintras.Godtrogen som man är,eller snarare som min man är, så köpte vi bilen trots att killen som ägde den (trodde vi) inte hade ett komplett registreringsbevis att visa upp. Killen lovade att skicka in om ägarbyte.
Det gick väl någon vecka utan att något hade hänt. Mannen min, ringde killen som bedyrade att han hade skickat det.Bara att vänta igen.
Väntan blev lång, men det märkte vi inte, för allt glömdes bort när mannen blev sjuk. När mannen kom hem från sjukhus igen kom minnet också tillbaka och då började detektivarbetet.
Ringde transportstyrelsen och lotsades hit å dit. Fick så till slut veta att vi minsann inte ägde bilen. Tänkte väl det. Killen var väl fortfarande ägare förståss...........eller? Icke sa nicke. Som ägare stod en för oss fullständigt okänd person. Den okände hade varit på väg att sälja bilen till en annan okänding, men av någon anledning tycktes köpet ha gått tillbaka. Killen vi köpt bilen av fanns inte överhuvudtaget med i vår (?) bils värld!
Nu börjar det bli spännande, eller hur?
Fick lite person- och adressuppgifter på registrerad ägare och på fejk-ägare. Letade efter kompletteringar på nätet för att kunna ta kontakt å reda ut. Körde fast.Visste att Transportstyrelsen kunde göra utredning, men tänkte " det tar tid". Ringde polisen (trots att vi väl är i samma bransch?). Inget för dem, blev svaret. Behövde förstärkning. Ringde Transportstyrelsen. Lotsades runt. "Skriv en begäran om utredning" sa man. Skev å skrev å skrev.Kompletterade med kvitto-bevis och egen personutredning. Skickade in.Snabba besked "Utredning startar om 6-9 veckor"!

Idag kom ett brev där vi får veta att registrad ägare blivit uppmanad att lämna in uppgifter om ägarbyte, så att vår kille i sin tur kan lämna in uppgifter om ägarbyte, så att vi till slut kan registras som ägare. Utredningen är igång. Väntar igen,fast inte länge.

Telefonen ringer på kvällskvisten. Mannen svarar och hans haka släpper taget om överkäken. Det var HAN! Den registrade ägaren. Han har läst brevet och han är glad. Glad??? Jo, för han har nämligen sålt vår bil, när det var hans bil, till okändigen, som lovat skicka in om ägarbyte, men aldrig gjort det. Den registrerade ägaren har slitit sitt hår för att få ordning på det hela och var nu så arg (fast han nyss var glad) att han tänkt lyfta luren till polisen. Åsså kom brevet från Transportstyrelsen. Åssa fick han nytt hopp å ringde oss. Det var just den ledtråden som fick mig att till sist lösa det här fallet.

Nu lägger jag korten på bordet och ger er svaret om ni inte redan har listat ut det.Här kommer det:
Antonio säljer sin bil till Mikael. Mikael lovar att skicka in lappen om ägarbyte. Transportstyrelsen får lappen, men då den inte är påskriven skickas den tillbaka och där stannar den. Således är Antonio fortfarande ägare. Han jagar Mikael för att få ordning på ägarbytet. Under tiden säljer Mikael bilen till Tobias. Tobias i sin tur säljer den till oss och där har vi början på min historia.
Nå, vad säjer ni om mina möjligheter att bli deckarförfattare? Eller ni kanske rent av tycker att jag borde satsa på en karriär som detektiv?

Kommentarer
Postat av: marie

Åhhh, vilken "soppa"...Hoppas det löser sig snart!

Ja, dektetiv verkar ju vara ett yrke för dej.....



Tack för din gripande komentar om mitt inlägg om döden.

Ja, visst finns änglar. Jag är fullkomligt övertygad om det. Så härligt att dina änglar varit med dej och att dom hjälpte dej stanna på denna jord.

Det kanske är änglarna som korsat våra vägar oxå, vem vet?!



Sköt om dej och njut av dagen.

Jag önskar dej det bästa livet kan ge, helst efter allt du varit med om.

kram

2009-09-05 @ 12:28:04
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Jösses vilken soppa!!

Hmm, ja satsa på deckarvärlden, eller sök in på polishögskolan ;-)



Kramis

2009-09-05 @ 18:57:34
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Anki

Vår nya karriär kanske? Sherlock Holmes and Dr Watson?

2009-09-08 @ 21:31:22
URL: http://anci62.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback